Niko Aleksanteri Kauko Kirjoituksia itsenäisen Suomen puolesta

Kaikki blogit puheenaiheesta Maan tapa

Hitas on korruptioaltis järjestelmä

Helsingin asuntopomo junaili edullisen hitas-huoneiston sukulaiselleen – "Virastossa vallitsi pelon ilmapiiri" (HU 13.08.2018) vahvistaa sen, että maan tapa ylettyy myös Hitas-asuntoihin. Tämän epäilyn muutama Hitas asunnoissa asuva on minulle omien kokemuksiensa pohjalta esittänyt. 

Kerava – Nikkilä -henkilöjunayhteydestä

1. Johdanto

Tämä julkaisu on jatkoa selvityksilleni Sivurata plus: Haapamäen kolmiosta kumpuavaa aikataulu- ym. harjoitusta sekä Sivurata plus-kaksi: Haapamäen kolmiosta Saarijärvelle. Niissä pohdin, kuinka uusia henkilöjunayhteyksiä luodaan mahdollisimman vähäisin kustannuksin olemassa olevalla infralla.

Junat kulkemaan uusin ajatuksin

Äänekosken kaupunginjohtaja Tuononen on pettynyt, koska junahaaveet vaipuvat horisonttiin (Sisis 29.5.2018 ”Henkilöjunaliikenne ei ala vuoden alussa”). Ministeriön edustajan mukaan henkilöjunat edellyttävät tavarajunien yhteensovittamisen lisäksi useiden miljoonien investointeja ja aikaa niiden tekoon.

Sipoon henkilöjunat saa liikkeelle halvemmallakin kuin on esitetty

Nimimerkki Lukija (SiSa 3.5) on oikeassa epäillessään HSL:n vuonna 2015 tekemän selvityksen investointivaatimuksia. Esitän kuitenkin muutamia lisähuomioita.

Puolueiden varallisuus on kansalta varastettu

Tutkimus: Puolueita lähellä olevissa säätiöissä miljardiomaisuus - ”piiloon jää yhä suuri määrä puolueiden omaisuusjärjestelyjä ja tukilähteitä” (IS 21.5.2018) ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Jostain syystä artikkeli ei laske mukaan SDP:tä lähellä olevien ammattiliittojen omaisuutta, eli ainakin 2,5 miljardia euroa (AA 19.11.2015).

Töölönlahden Sanomat: Raideliikenne ei parane vastakkainasettelulla

Pääkaupunkimme valtalehti julkaisi eilen pääkirjoituksen, jossa käsitellään Helsingin ratapihan sekä lähi- että kaukojunia haittaavaa ahtautta. Kirjoituksessa myös kannatetaan Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän esitystä raidehankkeiden entistä pitkäjänteisemmästä suunnittelusta (nykyäänhän päättäjien ”visiot” rajoittuvat lähinnä oman vaalikauden mittaiseksi). Pitkäjänteisyyden tarpeesta on helppo olla samaa mieltä.

Malmin lentoasema ja maan tapa

 

1. Johdanto

Päivitin toissa päivänä vuoden takaista esitystäni sekä Malmin lentoaseman että Vartiosaaren huvilayhdyskunnan pelastamisesta tuholta. ”Syytetyn” ”oman tunnustuksen” perusteella esitykseni Ilmalan ratapihan kattamisesta ja päällyksen rakentamisesta asuntoalueeksi on mahdollinen. Epäilemättä myös Vartiosaari on pelastettavissa, jos haluja on.

Näin pelastetaan Malmi ja Vartiosaari, osa 2

Melko tarkkaan vuosi sitten kirjoitin Malmin lentoaseman ja Vartiosaaren pelastamisesta asuntorakentamiselta. Perustelin ehdotustani sillä, että tuolloinen Helsingin vihreä pormestariehdokas ja nykyinen apulaispormestari Anni Sinnemäki kertoi toivovansa Vartiosaaren rakentamatta jättämistä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä